Tuesday, February 9, 2010

Masalah Bisnes Broadband Di Kampung Kita

KES 2

Aku sebenarnya mau melanggan streamyx combo 1 mb, private punya. kegunaannya ialah untuk mencari maklumat atau ABM. Sudah nama cikgu kan. Aku tinggal di rumah mak mertua aku. Alamatnya ialah ...Kedai Mara , Jengka 14. Bila aku pigi TM Mentakab. Petugas cerita itu macam la. "tuan, tak boleh langgan streamyx private sebab alamat tuan atas nama kedai".. " tapi saya bukan nak buat bisnes cyber cafe. saya nak guna secara individu. ginilah.. kalau saya buat talian baru atas nama saya apa macam?".. "Boleh tapi tuan kena bayar pemasangan talian RMxxx, bayaran pemasangan streamyx RMxxx, semua dekat RM800 la"... " apasal tak seribu?"

Oklah, aku guna talian sedia ada, sebelum tu talian di rumah kedai ni pakai kad je, takut orang lain guna lebih-lebih. Maka aku pun isi borang langgan streamyx. Tanpa tanya-tanya lagi tentang bil yang akan dikeluarkan . Langgan bisness broadband 1 mb. offer yang aku dapat ialah 6 bulan pertama cuma bayar RM99 sebulan.. bulan ketujuh RM130. agree. Yuran pemasangan sebanyak RM 361.00 yang akan termasuk dalam bil bulan ketiga.

Rumah aku tinggal sekarang. Aku tinggal di rumah biasa dalam kawasan perumahan rancangan felda. Depan rumah aku tu kedai jahit. Bukan sebaris blok kedai Mara Felda pun. cuma kawasan tepi tanah tambahan untuk perniagaan atas ehsan pengurus Felda. Nak kata rumah kedai, agak boleh la.

Bulan pertama bil atas nama pemunya (mak mertua aku) sampai aku tak kisah.. tak terkejut pun, lagi pun bil setakat RM 60.. bayar jelah. Bulan kedua gitu juga. aku bayar jelah. Bulan ketiga aku belum bayar lagi sebab tak dan.

Jeng..jeng..jeng..
Bulan keempat bermula kemusykilan. aku masih terima bil atas nama mak mertua aku tu. Dan aku terima juga bil streamyx atas nama aku jumlahnya RM361 + RM 99. Pemasangan tambah bulanan. Yang aku musykil ialah kenapa satu talian ada 2 bil yang berasingan. Dah la kena bayar bil aku, juga kena bayar bil mak mertua aku. bukan untuk bisnes SME, tapi untuk kegunaan sendiri.. pening-pening. Maka aku pun Telfon 100.

Dan baru terbongkar rahsia yang orang TM Mentakab tak bagitau aku.
Memang betul aku langgan streamyx Bisness broadband Soho 1 mb. tapi aku tak tahu akan ada 2 bil. Aku ingatkan boleh dapat streamyx Bisness edisi combo macam private punya. Bertambah pening. Lagipun aku bukan tinggal dekat rumah kedai kat bandar, dalam rancangan je. Bayangkan kamu kena bayar RM130 + RM 60 (selepas bulan ketujuh) setiap bulan dalam kawasan rancangan. macam aku kaya sangat. Makanya aku pun nak terminate sementara macam aku buat kat akaun ASTRO aku. Tapi tak boleh pulak. Maka aku pun nak terminate untuk selama-lamanya... tak boleh juga sebab ada kontrak 2 tahun wooo...

Nyesal aku...dalam hati aku... duit aku... Apa yang patut aku buat untuk kurangkan kos streamyx dan telfon ni. aku bukan peniaga aku cuma seorang cikgu pemula yang gajinya banyak tolak hutang... Officer TM... you should be alert...about your customer kepuasan...

Dah la streamyx aku tu lain macam. Bayangkanlah nak sign in email yahoo payah. Nak hantar e mail yahoo tak dapat. Nak booking airasia tak lepas. aku telfon 100, dia kata memang website USA ada gangguan.. tapi bila aku guna streamyx dekat sekolah lancar plak..siap boleh upload lagi. Sudahnya aku guna dail-up 1315, walaupun lambat, dapat juga masuk web yahoo mail, air asia, facebook dan sebagainya...yang kununnya dari USA. Masaelah betullah... jangan kata mail yahoo mail streamyx pun aku tak boleh nak send. Mula mula aku tak kisah dah 3 bulan baru rancak pengunaannya. baru aku sedar. takkan nak panggil TM krew datang sekali lagi, kena bayar rm50 wooo...

Apa pandangan TM Malaysia.. Ada beran...

Rasanya ramai lagi ada masalah cam aku ni gamoknye...

Masalah Bisnes Broadband di Kampung Saya

Kes 1
Pada tahun 2007, kira-kira pertengahan tahun, saya telah melanggan talian telefon di kuarters guru yang saya duduki di Jengka 2. Saya kira kegunaannya bolehlah mengurangkan kos untuk menghubungi isteri saya yang pada ketika itu berada di MPI, Bangi KPLI setahun, dan juga dapat menghubungi Keluarga saya yang berada nun jauh di seberang Laut China Selatan, Sabah sana. Juga boleh lah saya gunakan talian 1515 atau 1315 untuk melayari internet walau perlahan. Maka untuk mendapat talian 1515 tu saya pun daftarlah dengan TM dengan bayaran tambahan RM 10 sebulan. habis. ooo lupa nak bagitau.. Pada waktu itu juga saya cuba membuat permohonan streamyx...malangnya pada waktu itu box streamyx masih belum dipasang di kawasan itu kerana belum cukup bilangan pemohonnya. takpelah.
Pada awal tahun 2008, saya telah berpindah ke kuarters guru Bandar Jengka, lebih kurang 15 km dari Jengka 2. Maka saya pun memohon perpindahan talian. Angkut sume talian. Dan sekali lagi memohon talian streamyx. Mujur dekat bandar ada box. maka dapatla... Tau apa jadi seterusnya.?
Saya memohon pertukaran talian ke alamat baru.. Ya, tapi alamat bil masih di rumah lama.. tak ke pelik. Saya biarkanlah. Saya menukar akaun kepada streamyx combo tapi dalam bill masih ada charge RM 10 untuk talian internet 1515. Aneh. Saya memikir. TM nak saya isi berapa borang bagi semua proses itu yek.. Kata Penyedia jalur lebar tercanggih di Malaysia. Kununnya. Saya biarkan juga. Tak pe sedekah jelah, punya baik saya ni.
Saya terus guna streamyx hingga tahun 2009. Kenalah bayar 2 bayaran dalam 1 bil.
Pada pertengahan tahun 2009, saya berpindah lagi. Ke rumah mak mertua saya di Jengka 14. Lebih kurang 10 km dari Bandar Pusat Jengka. Maka saya terminate semua talian telefon dan streamyx. Mulanya saya tidak dibenarkan memotong talian streamyx kerana belum cukup setahun kontrak. Tapi memandangkan Talian telefon atas nama saya dah cukup matang selama 1 tahun maka TM terpaksa juga memotongnya. Habis cerita... EEEhhhh belum lagi rupanya... saya dah potong dah talian kenapa masih ada bil lagi. Borang potong dah isi dah.
Mulanya saya nak pindahkan talian streamyx ke rumah mak mertua saya tapi tak boleh sebab talian di situ atas nama kedai.. maka itu jadi kes kedua pulak. KIV cerita itu.
Mulanya bil tersebut masih negatif 3 5 ringgit saya tak ingat, malas nak buka bil lama. Kemudian dari sebulan ke sebulan makin menambah pulak. Saya terus biarkan. Bila saya check semula, rupa-rupanya bil saya menaik kerana saya harus bayar RM 10 sebulan atas langganan talian 1315.. Ape ke Jadahnye. Bayangkanlah... talian telefon telah dipotong. Akaun streamyx telah diberhentikan. Bil lama semua sudah jelas, siap TM ada hutang dekat aku lagi (sebab aku selalu bayar lebih melalui internet banking). Tiba-tiba ada bil yuran 1515 lagi, masih terus berjalan. Alamat bil masih di alamat lama tempat saya mula-mula mohon dulu... raja lawak tetoik betullah diorang ni... Lucunya. Memang lucu tapi bil sape nak bayar. Maka aku biarkan juga. Akhirnya setelah tertunggak sekian lama maka akan ada surat dari lawyer mana-mana suruh bayar tu karang... Ape ke hal... nak ngadu kat sape weh. Ni nak ngadu kat menteri komunikasi ker? dok pun cara baik masuk dalam blog suruh pengarah urusan dan orang atasan TM bincang dalam mesyuarat operasi.
Mungkin ramai lagi yang sama situasi dengan aku...
Masalah ini membuntuti aku sehingga sekarang ni.... masalah masalah...